Mentaal Vitaal in tien tips

Wanneer we stress ervaren is het verleidelijk te denken dat alles anders moet. Veranderingen hoeven echt niet altijd radicaal te zijn. Soms is het voldoende wat meer rust in je leven te brengen, zodat je lichaam en geest de tijd krijgen te herstellen. Hoe blijf je vitaal?

1. Accepteer

Ken en aanvaard je grenzen. Niemand is perfect en we hebben allemaal onze beperkingen. Accepteer jezelf en weet wat je sterktes en je zwaktes zijn. Iedereen heeft grenzen en dat is maar goed ook.

2. Spring uit de band

Doe eens gek en durf uit je comfortzone te stappen. Nieuwe dingen uitproberen kan frisse energie even. Zo houd je het enthousiasme in je persoonlijke en werkende leven erin.

3. Pluk de dag

Geniet van de kleine dingen. Als je onder stress staat, laat je snel dingen vallen die je hard nodig hebt om energie op te doen. Het zijn vaak de kleinste dingen in het leven waar je het meest van kunt genieten. Ga wandelen, luister naar je favoriete muziek of investeer in een hobby.

4. Praat erover

Als je last hebt van problemen of stress, praat er dan over. Door je problemen en zorgen te benoemen, heb je er beter vat op. Je ziet sneller wat er aan de hand is en wat je eventueel kunt doen om het op te lossen. Alles opkroppen kan ervoor zorgen dat je emoties zich opstapelen en uiteindelijk overkoken.

5. Blijf in beweging

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, sport minstens een keer in de week, neem de trap in plaats van de lift, fiets, wandel of zwem. Beweging verhoogt je energiepeil en doorzettingsvermogen. Sport zorgt ook voor afleiding en brengt je geest tot rust.

Misschien is het in de huidige tijd met beperkingen niet mogelijk om je favoriete sport te beoefenen, probeer toch op een voor jou passende manier in beweging te blijven.

6. Snoep verstandig

Gevarieerde en volwaardige voeding geeft je meer energie, terwijl ongezonde voeding de klachten van stress en een burn-out juist versterken.

7. Neem echt vrij

Maak regelmatig een moment vrij voor jezelf en houd je bezig met activiteiten die jou tot rust brengen. Als je vrij bent, neem dan echt vrij, en ga niet nog even snel je werkmail checken. Ook even loskoppelen van telefoons en social media kan helpen om tot rust te komen. Ontdek wat voor jou werkt en maak bewust ruimte voor ontspanning.

8. Kies bewust

Sommige activiteiten kosten energie, andere activiteiten geven energie. Niet alles wat je doet op een dag zal energie geven, maar zorg voor een gezonde balans. Als je bewust keuzes maakt en je aan je plan houdt, geven ook de minder interessante taken vaak toch wat meer energie.

9. Slaap

Het lichaam heeft slaap nodig om te herstellen, gemiddeld genomen 7 tot 9 uur. Beknibbel hier niet op. Ga op regelmatige tijden naar bed en sta dagelijks rond dezelfde tijd op. Houd stress je langdurig uit de slaap dan kan coaching helpen.

10. Trek aan de bel

Vraag om hulp. Een ander om hulp vragen is geen teken van zwakte, maar getuigt van zelfkennis en zelfredzaamheid. Als je iemand vindt die je kan helpen valt er vaak een grote last van je schouders.

Heeft je verzekeraar of werkgever een contract met MentaVitalis? Dan kun je 24/7 een beroep doen op onze deskundige coaches.
Neem gerust contact met ons op of maak direct een afspraak voor een telefonische intake. We zijn er graag voor je.

Delen:

Wij zijn er voor jou

Wanneer je werkgever of arbeidsongeschiktheidsverzekeraar een samenwerking met MentaVitalis heeft, kun je kosteloos en vertrouwelijk van onze coaching gebruik maken.

Contactformulier