Binden, boeien en behouden

Zeker in de huidige arbeidsmarkt is het van groot belang dat werkgevers medewerkers behouden. In bepaalde beroepsgroepen is de uitstroom bijzonder groot. Niet alleen voor de werkgever, ook voor de achterblijvende collega’s, is het prioriteit geworden om werkdruk en het steeds maar inwerken van nieuwe collega’s te beperken. Elke organisatie mag zich dan ook de vraag stellen: hoe blijf ik mijn medewerkers boeien?

Download onderaan de pagina onze whitepaper en lees hoe kosteloze coaching bijdraagt aan het binden en behouden van medewerkers.

Het begint met nagaan hoe het op dit moment gesteld is in jouw organisatie. Veel voorkomende oorzaken van verloop zijn ontevredenheid over de ondersteuning, communicatie, gebrek aan doorgroei- en/of ontwikkelmogelijkheden of een slechte onboarding. Vervolgens kan met een gerichte aanpak veel worden bereikt.

Steeds meer organisaties beseffen dat een positieve, vitale werksituatie nodig is. Het versterken, vergroten en vermeerderen van positiviteit voor àlle medewerkers wordt ook wel amplitie genoemd. Hoewel elke organisatie uniek is, zijn onderstaande tips als leidraad te gebruiken.

Tips voor binden en behouden

Steeds meer organisaties beseffen dat een positieve, vitale werksituatie nodig is. Het versterken, vergroten en vermeerderen van positiviteit voor àlle medewerkers wordt ook wel amplitie genoemd. Hoewel elke organisatie uniek is, zijn onderstaande tips als leidraad te gebruiken.

  • Waardeer medewerkers
  • Geef leiding vanuit vertrouwen en verbinding
  • Stimuleer een gezonde werk-privébalans
  • Ondersteun ontwikkeling en groeimogelijkheden
  • Laat jezelf als aantrekkelijke werkgever zien
  • Bied kosteloze coaching aan alle medewerkers

Waardeer medewerkers

Binding en motivatie begint met het uiten van waardering naar medewerkers. Van belang is balans tussen de inspanning en waardering, tussen stress en energiegevers. Als organisatie en team kun je onderzoeken waar ieder energie van krijgt en wat wel en niet werkt.

Leiderschap gericht op vertrouwen en verbinding

face-to-face coachingEen open werksfeer zorgt ervoor dat medewerkers eerder hun ideeën en wensen inbrengen. Het geregeld ophalen van die ideeën is belangrijk, naast het afstemmen over doelen, rolduidelijkheid en verwachtingen. Zo weet iedereen waarvoor het team staat en voelt men zich onderdeel van het team. Er ontstaat een gezamenlijke verantwoordelijkheid en motivatie. Vertrouwen en veiligheid zijn hierbij sleutelwoorden. Streef naar een cultuur waarin men fouten mag maken en problemen bespreekbaar zijn.

We merken dat er grenzen zijn aan wat leidinggevenden kunnen versus wat medewerkers willen. Hoewel het uiteraard belangrijk is, dat leidinggevenden in gesprek zijn met medewerkers, werkt bemoeienis soms averechts. Hierbij speelt professionaliteit, tijd en psychologische veiligheid een rol.

Stimuleer een gezonde werk-privébalans

Iedereen heeft natuurlijk naast het werk een eigen leven. Zeker in de coronaperiode is er veel aandacht geweest voor een gezonde balans tussen werk en privé en wordt een flexibele werkindeling en thuiswerken meer omarmt. Dit leidt vaak tot meer zelfstandig werken, wat veel medewerkers waarderen.

Het is belangrijk dat de grens met privé wordt gerespecteerd. Tegelijkertijd vinden veel medewerkers het fijn om uitdaging te ervaren. Houd ook dan rekening met balans. Wanneer ook thema’s als werkdruk, stress en persoonlijke omstandigheden bespreekbaar zijn, wordt een gezonde balans ervaren. Men staat er niet alleen voor, er wordt meegedacht en dat geeft perspectief en energie. Naarmate de fysieke afstand van medewerkers toeneemt, is meer aandacht voor de mentale vitaliteit nodig. Daag medewerkers dus voldoende uit maar zorg niet dat ze aan hun lot worden overgelaten.

Ondersteun ontwikkeling en groeimogelijkheden

Ontwikkeling draagt bij aan de binding en bevlogenheid van medewerkers. Het zorgt voor toekomstperspectief. En zoals gezegd, het kan verloop voorkomen. Dit geldt zowel voor het aanleren van nieuwe vaardigheden als voor verandering van rol.

Vraag naar de ontwikkelbehoeften van medewerkers en bespreek de mogelijkheden. Dit kan zowel on-the-job als off-the-job met coaching en opleiding. In een coachingstraject komt zelfreflectie en feedback aan bod. Feedback krijgen op een constructieve manier is goed voor zowel de medewerker als voor de organisatie. Daarnaast geeft positieve feedback een boost aan het zelfvertrouwen.

Laat jezelf als aantrekkelijke werkgever zien

Employer branding is in deze tijd van arbeidsmarktkrapte van cruciaal belang. Recruitment van professionals verloopt het vaakst via het eigen netwerk. Medewerkers die aan familie en vrienden vertellen waar ze werken en wat daar zo mooi aan is. Personeel dat via het eigen netwerk binnenkomt, heeft de juiste verwachtingen, is meer geboeid en blijft dus langer voor de organisatie werken.

Met kosteloze coaching voor alle medewerkers onderscheid je je als werkgever. Door dit vanaf de start te bieden, ondersteunt het ook een goede onboarding.

Kosteloze coaching voor alle medewerkers

De coaching van MentaVitalis is gericht op duurzaam resultaat, om jezelf te ontwikkelen en met plezier aan het werk te blijven. Door de coaching beschikbaar te stellen voor alle medewerkers, voelen medewerkers zich eerlijk behandeld en serieus genomen in hun werkgeluk. Met vertrouwelijke coaching naar behoefte geeft een organisatie haar medewerkers eigen regie over hun mentale gezondheid.

In onze whitepaper vind je meer goede redenen voor het kosteloos aanbieden van coaching aan alle medewerkers. Laat hieronder je gegevens achter zodat je de whitepaper kunt inzien.

Of neem contact op voor een persoonlijk gesprek.

 

 

Bevlogen blijven werken

Wanneer je werkgever of arbeidsongeschiktheidsverzekeraar een samenwerking met MentaVitalis heeft, kun je kosteloos en vertrouwelijk van onze coaching gebruik maken.

Contactformulier